Logo Facebook
FORSIDEN TRAINEEPROGRAM KARRIERENYHETER KARRIERETIPS OM TRAINEEGUIDEN.NO

Large Hjelp, jeg skal i jobbintervju!

Du får telefonen du har ventet på og skal møte en mulig ny arbeidsgiver. Lenge siden forrige gang? Er erfaringen din med denne type møter noe begrenset?

Artikkelforfatter og seniorrådgiver Inger-Christine Lindstrøm i AS3 Outplacement og Career

Innholdet i jobbintervjuer er forskjellige og avhengig av mange faktorer. Rådene her er generelle og handler om noen av de faktorene du selv kan påvirke. Selvfølgeligheter? Kanskje det, men like fullt noe overraskende mange overser.

Minn deg selv om at jobbintervjuet ikke er noen eksamen eller et forhør. Det er et møte hvor bedriften og du utveksler opplysninger om hverandre. Det kan imidlertid være vanskelig å huske på akkurat det når du står midt oppi situasjonen. Det beste rådet mot denne uroen, er forberedelse. Har du forberedt deg grundig og kanskje øvd på presentasjonen, vil du føle deg roligere. På dette punktet har et jobbintervju mye til felles med en eksamen: Du føler deg antakelig roligere når du er godt forberedt enn hvis du er uforberedt.

Ofte tenker vi at jobbintervjuet først starter når vi går inn av døren i lokalet hvor intervjuet skal finne sted. Det er ikke riktig. Et jobbintervju starter allerede i resepsjonen. Vær derfor vennlig mot personen du møter her. Etter intervjuet blir kanskje vedkommende spurt om hva slags inntrykk han/hun fikk av deg. Du må også gjøre et godt inntrykk på personen som følger deg til møterommet. Hils gjerne på vedkommende og legg vekt på å være hyggelig.

Den innledende kontakten med intervjueren er alltid meget viktig. Det er avgjørende at du virker rolig og imøtekommende. Gå derfor målbevisst mot personen. Se han/henne i øynene, smil og gi et fast håndtrykk.

Førsteinntrykket er er viktig!
Når de ber deg om å ”fortelle litt om deg selv og din bakgrunn” så har du forberedt deg på det. Svaret blir et passe langt og poengtert sammendrag av din karriere sålangt, og ikke en oppramsing fra CV’en som de jo allerede har lest. Tenk igjennom hva du ønsker å fremheve.

Det er naturlig å være litt nervøs. De fleste intervjuere er så rutinert at de forsøker å få deg til å slappe av. Unngå å dekke over nervøsiteten ved å være bråkjekk eller spille en påtatt rolle. Sats på å være seg selv.

Stor nervøsitet virker helt klart negativt på intervjueren. Du kan jobbe bevisst med å gjøre nervøsiteten mindre synlig, ved å være oppmerksom på ditt eget kroppsspråk.

Det du sier utgjør bare en liten del av det inntrykket mottakeren får av budskapet. Stemmeleie og kroppsspråk er av langt større betydning.

Kroppsspråket omfatter blant annet bevegelser, holdning, arm- og benstilling, håndtrykk, gangsett og ansiktsuttrykk. Vær litt ekstra oppmerksom på deg selv, og prøv å unngå de eventuelle uvanene du vet at du gjerne har i stressende situasjoner, for eksempel å klikke med kulepennen.

Noen forberedelsespunkter:

• Vær godt forberedt

• Sørg for at du vet navnet på personen du skal snakke med

• Kom tidsnok

• Vær velstelt

• Vær passende antrukket i forhold til stillingen du søker. Trenger du informasjon om dresskoden så skaff deg den.

• Ha øyekontakt med intervjueren når du hilser og snakker

• Snakk lett forståelig. Ikke forsøk å imponere med fremmedord og tekniske uttrykk

• Avbryt aldri. Lytt til spørsmålene.

• Unngå banning

• Vær bevisst på hvor mye du ønsker å fortelle. I enkelte tilfeller kan du oppleve at intervjueren stiller svært personlige spørsmål. Føler du at vedkommende trår over din "personlige grense", kan du på en pen måte unngå å svare. Du kan også på en vennlig måte stille spørsmål tilbake: for eksempel "kan jeg spørre hvorfor ønsker du å vite noe om det?" Gjør det på en måte som understreker din profesjonalitet. Du kan også spørre på hvilken måte spørsmålet er relevant i forhold til jobben. Noen ganger kan måten du reagerer på spørsmålet være mer interessant for intervjueren enn selve svaret.

• Omtal ALDRI dine tidligere arbeidsgiver negativt.

• Gi aldri fortrolige opplysninger fra din tidligere eller nåværende arbeidsgiver

• La ikke samtalen trekke i langdrag, og avslutt den når du er sikker på at du har fått svar på dine spørsmål

Når du skal gå, er det lurt å tilkjennegi at du fortsatt er interessert i stillingen. Er du i tvil, bør du likevel gi uttrykk for at du er positivt innstilt. Det er bedre å gå hjem og tenke seg om først, og heller eventuelt trekke søknaden senere. Viser du tvil om interessen for stillingen, kan du være ganske sikker på at du ikke får den.

Avslutt samtalen med å spørre når du kan vente at de kontakter deg igjen. På den måten understreker du din interesse, samtidig som det er greit å vite når du kan forvente at de tar beslutninger med tanke på din videre oppfølging.

Forhåpentligvis går du derfra med følelsen av at du fikk gitt dem nok og riktig informasjon om deg.
Lykke til!

Artikkelforfatter er seniorrådgiver Inger-Christine Lindstrøm i AS3 Outplacement og Career