Logo Facebook
FORSIDEN TRAINEEPROGRAM KARRIERENYHETER KARRIERETIPS OM TRAINEEGUIDEN.NO

Dårlig behandling av jobbsøkere

Dårlig behandling av jobbsøkere

På tross av at virksomheter i disse dager bruker millioner av kroner på å finne ut hvordan de kan bli bedre til å finne og beholde de beste medarbeiderne, så viser en ny undersøkelse fra StepStone at de har langt igjen. Mange virksomheter hevder at medarbeiderne er deres viktigste ressurs, men tallene viser noe annet.

I løpet av 2006 har over 70 % av de forespurte kandidatene i Norge opplevd å ikke ha fått bekreftelse på at søknaden var mottatt av virksomheten de søkte jobb hos. 82 % av søkerne mener at dette har stor eller forholdsvis stor betydning for deres helhetsoppfatning av bedriften de søkte jobb hos. Og 80 % ville ikke søke jobb igjen hos en virksomhet der de tidligere har opplevd mangelfull informasjon i en søknadsprosess. Tatt i betraktning den gjennomgående mangelen på arbeidskraft, kan det være vanskelig å forstå at søkerne ikke behandles mer profesjonelt.

Den direkte konsekvensen av mangelfull kommunikasjon i rekrutteringsprosessen er altså at virksomheten utilsiktet fraskriver seg adgang til en stor del av søkerne ved senere stillingsutlysninger. Den indirekte følgen kan være at jobbsøkerne simpelthen velger bort virksomhetens produkter eller tjenester. StepStones undersøkelse viser nemlig at over 60 % av jobbsøkerne mener at mangelfull kommunikasjon fra virksomhetens side påvirker deres kjøpsatferd relatert til virksomhetens produkter og tjenester. Konsekvensen av et uteblitt brev som takker for mottatt søknad er noe de færreste virksomheter forestiller seg.

- Idag handler det ikke bare om å kunne tilby den høyeste lønnen og den beste pensjonsordningen. Det handler i høy grad om hvordan kandidatene oppfatter virksomheten, og hvilke signaler de opplever at virksomheten sender. Med andre ord handler det om at virksomheter trekker begrepet employer branding inn i rekrutteringsstrategien og sørger for at alle deler av rekrutteringsprosessen oppleves som profesjonelle og tiltrekkende for kandidaten. Vi er i høy grad nødt til å tilpasse oss et marked hvor kandidatene så og si kan velge og vrake mellom det som passer dem. Vi har derfor ikke råd til å miste aktuelle kandidater pga. en uprofesjonell rekrutteringsprosess”, sier Kjetil Olsen, country manager for StepStone i Norge i en pressemelding.

Det er ikke kun i Norge at jobbsøkerne opplever at virksomhetene bommer på kommunikasjonen i rekrutteringsprosessen. Et identisk bilde av situasjonen tegner seg blant de svenske og danske kandidatene som deltok i StepStones undersøkelse.