Logo Facebook
FORSIDEN TRAINEEPROGRAM KARRIERENYHETER KARRIERETIPS OM TRAINEEGUIDEN.NO

Large Arbeidsmarkedet sluker it-studenter

Aldri har jobbmarkedet i Norge vært bedre for avgangsstudenter innen datateknikk og kommunikasjonsteknologi.

Marthe Outzen er ansvarlig for employer branding i Steria (foto:Steria).

I en spørreundersøkelse gjennomført av Abakus (linjeforeningen for datateknikk og kommunikasjonsteknologi ved NTNU) kommer det frem at hele 77 prosent av avgangsstudentene fikk jobb før påske. Nesten halvparten av avgangsstudentene har hatt mer enn ett jobbtilbud å tygge på denne våren.

– Aldri har jobbmarkedet i Norge vært bedre for avgangsstudenter innen datateknikk og kommunikasjonsteknologi, konstaterer en fornøyd Sigve Albretsen, som leder bedriftskomiteen i Abakus.

I fjor var det 38 prosent av avgangsstudentene som var heldige å motta jobbtilbud før påske.

Sigve Albretsen i Abakus får støtte fra Marthe Outzen, som jobber med employer branding hos Steria. It-konsulentselskapet hadde tidligere i år en stor ansettelseskampanje for å finne 65 it-medarbeidere, og ble i forrige måned kåret til Norges mest attraktive arbeidsgiver av it-studentene ved NTNU.

– Hvert år ansetter vi 10-15 nyutdannede it-studenter, og en stor del av disse kommer nettopp fra NTNU. Vi er blant selskapene som jobber mest aktivt med rekruttering overfor datalinjene på skolen, og samtlige av studentene vi har ansatt i år fikk tilbudet før påske, bekrefter Outzen.

Oslo får mest
I undersøkelsen kommer det fram at det er arbeidsmarkedet i Oslo som kaprer de fleste avgangsstudentene ved NTNUs linjer for datateknikk og kommunikasjonsteknologi. Blant studentene som allerede har fått jobb, er hele 70 prosent blitt ansatt av en bedrift fra Oslo-området. Rundt 20 prosent blir værende i Trondheim også etter utdanningen, mens de resterende sprer seg rundt omkring i resten av landet.

Linjeforeningen Abakus jobber aktivt med å sette bedrifter og studenter i kontakt med hverandre, og arrangerer blant annet bedriftspresentasjoner og jobbintervjuer. – Mange bedrifter velger å profilere seg mot studentene gjennom vår bedriftskomite, fra mindre norske bedrifter til store internasjonale selskaper. Denne undersøkelsen bekrefter at svært mange av studentene kommer i kontakt med sin fremtidige arbeidsgiver gjennom oss, sier Albretsen i Abakus.

Trangt om plassen
Albretsen spår at 2006/2007 blir et rekordår. Høstsemesteret er allerede fullbooket, og det begynner snart å bli trangt om profileringsmulighetene i forkant av vårsemesteret neste år. – Bransjen har fått øynene opp for hvor effektivt det er å profilere seg overfor våre studenter på denne måten, sier Albretsen.